30.09.2016 | Baza wiedzy, Perfumy, Poradniki

Nuty, akordy i kompozycje zapachowe perfum – wszystko co musisz wiedzieć – część II

 

Sztuka tworzenia perfum zyskała nomenklaturę zaczerpniętą z muzyki – nuty, akordy i kompozycje to wyrażenia stosowane do określania ich charakteru. Substancje zapachowe, których używa się do wykreowania pachnideł, budują mieszankę współpracującą z naturalną wonią Twojej skóry oraz rozwijającą się z czasem, co wpływa na jej końcowy odbiór.

 

W części pierwszejshutterstock_282535916 mogłeś dowiedzieć się o tym, jak poszczególne nuty perfum zachowują się od pierwszego rozpylenia ich na nadgarstek. Opisany został mechanizm rozwijania się olejków eterycznych i wrażenia, jakie cykl ten za sobą niesie. W tym artykule dowiesz się natomiast o technicznej stronie tego procesu, czyli akordach, które z kolei mają znaczący wpływ na dane kompozycje perfum. Jak to działa?

 

Akordy

Akordy tworzone są przez różnorakie związki zapachowe (zarówno chemiczne, jak i naturalne), tworząc również nuty (głowy, serca i podstawy), dzięki którym określamy główne aromaty wyczuwane po rozwijaniu się zapachu. Wspólnie – akordy i nuty tworzą kompozycję zapachową, na którą składa się bardzo wiele poszczególnych ingredientów.

Akord bazowy – składa się ze związków, które są najwolniej uwalniane do powietrza, ale mają decydujący wpływ na charakter danej kompozycji. Wśród nich znajdziesz środki wzmacniające, które mogą mieć często same w sobie nieprzyjemny zapach, a także najbardziej intensywne składniki olejków zapachowych. W akordzie bazowym często wykorzystuje się również bezzapachowe związki chemiczne, które pod wpływem kontaktu z potem i wilgocią powietrza ulegają rozkładowi i wydzielają aromaty. Substancje, które tutaj znajdziesz to między innymi: ambra, piżmo, żywice leśne i cywet.

Akord średni – zawiera związki zapachowe, które łączą akord bazowy i nutę głowy, dzięki czemu nie odczuwasz ich jako dwa odrębne zapachy, a idealną mieszankę. Charakteryzuje się średnią lotnością i zazwyczaj niewielką intensywnością aromatów. Może nie być w ogóle świadomie odczuwany, ale pełni ważną rolę w budowaniu kompozycji. Odnajdziesz w nim głównie zapachy kwiatowe i korzenne.

Akord wysoki – kryją się w nim związki, które z jednej strony są najbardziej intensywne w zapachu, ale i najbardziej lotne. Wyczujesz je od razu po otwarciu flakonika, dlatego to akord wysoki ma największy wpływ na Twoją decyzję o zakupie danych perfum. Najczęściej jest świeży i lekki, a w jego skład wchodzą głównie cytrusy i inne owoce oraz zioła.

 

Kompozycje

Są tworzone przez mieszaninę olejków i środków wzmacniających, które są dobierane przez zawodowych perfumiarzy. Kompozycje perfum są strzeżoną przez firmy tajemnicą, czasami również opatentowane jako swoisty znak towarowy. Ich tworzenie to sztuka, podobnie, jak muzyka czy poezja. Kompozycje perfum to zbiór akordów i nut, złożonych przez wiele składników – czasami mieszaninę kilkunastu, czasami kilkudziesięciu, a niekiedy nawet kilkuset. Kompozycja perfum decyduje o ich charakterze, stanowi ich istotę i to, co odróżnia ich zapach od innych. To dzięki niej kojarzysz je z daną marką.

 


Ciekawostka


Na świecie jest kilkadziesiąt tysięcy perfumiarzy i to oni odpowiedzialni są za tworzenie kompozycji zapachowych. Są to ludzie o specjalnych predyspozycjach i nazywani są w branży „nosami”. Twierdzi się, że nie mają bardziej wyczulonego węchu od innych, ale cechują się zdolnością psychiczną zwaną wyobraźnią zapachową i są w stanie zapamiętać większą ilość woni, co określa się pamięcią olfaktoryczną.


 

Z zapachem wiodącym – to kompozycje, które we wszystkich trzech akordach zawierają część składników o zbliżonym zapachu.

 

Rymowane – w nich możesz odnaleźć dwa lub więcej podobnie pachnących składników w akordzie bazowym i wysokim, ale nie ma ich w akordzie średnim.


Kontrastowe
– kompozycje najtrudniejsze do utworzenia i najbardziej oryginalne, w których nie ma powtarzających się składników, a te które je tworzą silnie ze sobą kontrastują. Są również niwelowane i uzupełniane składnikami neutralnymi.