18.07.2018 | Pielęgnacja

JAK DBAĆ O WRAŻLIWĄ SKÓRĘ W CIĄŻY

Sucha, wrażliwa skóra w ciąży, to problem, który dotyczy sporej grupy kobiet. Objawy wrażliwości pojawiają się najczęściej pod wpływem nadmiernej produkcji estrogenów, zazwyczaj u kobiet, które mają cerę delikatną i skłonną do podrażnień.

Zbyt duża ilość estrogenów powoduje, że gruczoły łojowe nie pracują tak jak powinny, wydzielają mniej łoju (sebum). Najczęściej wówczas w ciąży znikają krostki i cera się wygładza. Gdy sebum jest za mało ochronna warstwa lipidowa naskórka staje się coraz cieńsza i nie jest w stanie zatrzymać niezbędnej ilości wody ani też ochronić skóry przed czynnikami zewnętrznymi, wówczas cera przesusza się.


PŁYNY, DIETA JAK WPŁYWAJĄ NA POPRAWĘ STANU SKÓRY

Bardzo ważne jest oprócz stosowania odpowiednich kosmetyków pić dużą ilość wartościowych płynów, około 2,5 litrów dziennie. Najlepiej nawadnia woda mineralna niegazowana, warto dodawać sok z cytryny – to doskonałe źródło witaminy C, która poprawia wygląd skóry. Wybrać również powinno się herbatę rooibos, ta odmiana nie zawiera kofeiny, ani teiny, jest bogata w antyoksydanty oraz minerały, także naturalne herbaty owocowe (np. żurawinową) i ziołowe (np. rumianek) – dedykowane kobietom w ciaży. Należy pamiętać o sokach przede wszystkim warzywnych w małych ilościach owocowych wyciśniętych ze świeżych owoców bez dodatku cukru.

Szczególnie ważne są produkty bogate w witaminę B, która wspomaga produkcję kolagenu i włókien elastyny, można je znaleźć w produktach pełnoziarnistych (kaszy gryczanej, płatkach zbożowych, pestek słonecznika, dyni, razowym makaronie), produktach z dodatkiem drożdży.

W diecie dla poprawy wyglądu skóry nie może również zabraknąć owoców i warzyw, zawierają one nawet do 90% wody oraz dużą ilość witamin  i minerałów co sprawia, że korzystnie wpływają na wygląd skóry.
Poziom nawilżenia skóry zwiększają  kwasy tłuszczowe omega-3, a w śród nich DHA, które ograniczają utratę wody z komórek skóry.


ZALECANA SUPLEMENTACJA 

Wpływ suplementacji DHA na poprawę wyglądu skóry

Kwasy omega-3 należą do grupy tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Jako składnik żywieniowy omega-3 jest niezbędny dla zdrowia kobiety ciężarnej i prawidłowego rozwoju dziecka w łonie matki. Do rodziny kwasów omega-3 należą: kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Organizm nie jest w stanie sam wytwarzać kwasów omega-3, dlatego też należy dostarczać je do organizmu: jedząc odpowiednie produkty spożywcze, lub przyjmując odpowiednie suplementy.

Obecność kwasów omega-3 w diecie wpływa na zwiększenie odporności ciężarnej, ma korzystny wpływ na skórę, włosy i paznokcie. Jednocześnie jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego oraz rozwoju wzroku dziecka,  ma wpływ na zmniejszenie zmian atopowych skóry u dzieci oraz reakcji alergicznych.

Kwasy te można znaleźć w rybach morskich (makreli, łososiu, sardynkach), olejach rybich, owocach morza, algach, awokado, oliwkach, orzechach włoskich, migdałach, oleju lnianym, siemieniu lnianym, nasiona chia, jajkach. Jednak nie zaleca się w ciąży jeść częściej niż 2 razy w tygodniu ryb morskich, ze względu na skażenie metalami ciężkimi, dioksynami. Wybierać należy ryby o jak najniższym stopniu skażenia, dalekomorskie.

DHA trudno jest uzupełnić w diecie ciężarnej warto sięgnąć po odpowiednią suplementację. Zalecana minimalna suplementacja w okresie ciąży to  200mg DHA dziennie. Według najnowszych badań naukowych najbardziej rekomenduje się suplementy DHA  z alg.

trzy-bez-odbi

ikona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj również: